KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

 Welcome back to my doniaaa journal 🫶🏻..

Sebelum ni saya ada sentuh pengenalan tentang intermittent fasting, entry kalini saya ingin sentuh satu keburukan tentang diet intermittent fasting ni. Pasti ramai yang tidak tahu kan. Saya pun dapat ilmu dengan join kelas Dr Redza. Siapa saja tak kenal Dr Redza di Malaysia ni kan.


Pasti ramai yang tahu macam mana menjalani diet intermittent fasting kan. So kita skip bahagian pengenalan tentang diet intermittent fasting. Move forward apa keburukan intermittent fasting. Anda bersedia untuk tahu ?.

📍Kelas Dr Redza dibuat pada hari Sabtu lepas iaitu ada 18 March 2023 dan bertempat di Kelana Jaya. Kelas ni dibuat secara offline untuk mereka yang tinggal berdekatan dan online bagi mereka yang tinggal jauh. Bestkan bisnes shaklee, bukan ilmu tentang bisnes & produk sahaja dapat, tapi ilmu tentang pelbagai pun boleh dapat.

Berbalik pada entry kalini , jom baca entry kalini sampai habis untuk anda dapat ilmu baru seperti saya. 

‼️ BACA STEP BY STEP ‼️

▪️Setiap jam ada manfaat tersendiri. So kena tahu apa manfaat setiap jam bila kita start buat diet IF.

Carta jam & manfaat tersendiri.

▪️The real IF sebenarnya sampai sehingga 72 jam tau gaiss. Bukan setakat 8 jam , 12 jam atau 24 jam. Tapi mampukah kita sampai sehingga 72 jam ? So wajib baca sehingga habis.


▪️8 jam IF , hormon dan insulin kita akan drop dan kandungan gula dalam badan kita akan menurun.

▪️12 hingga 15 jam IF , badan akan start membakar dan proses healing akan berlaku. 

▪️17 hingga 24 jam IF, detox bermula dan badan mula memakan sel sel jahat dalam badan.

▪️Stem sel akan mula production, intestinal stem sel akan mula untuk memperbaiki semua sel.


▪️36 hingga 48 jam IF badan kita mula beradaptasi. Tapi mahu buat IF sehingga 48 jam ni mampu atau tidak kita lakukan ?

Buat IF ni bukan setakat kita kena tahu ilmu tentang diet IF tapi kita kena tahu sistem perut kita. Izinkan saya sentuh sedikit ilmu tentang sistem perut kita supaya kita lebih tahu tentang diet IF ini.


📍 SISTEM PERUT 


▪️4 hormon dalam badan yang hantar signal dalam badan kita iaitu : INSULIN , GHRELIN , LEPTIN dan INCRETIN.

▪️Insulin ni merupakan agen rasa lapar dalam badan kita. Ia juga berfungsi untuk kawal gula dalam badan kita. Bila badan kita banyak gula dia akan hantar signal ke otak.

▪️Leptin pula merupakan hormon yang memberikan kita signal kenyang dalam badan kita.

▪️Ghrelin pula adalah hormon untuk bagi signal rasa lapar ke otak kita. Tapii awas jangan tertipu dengan signalnya. Sebab dia akan bagi signal sama ada kita lapar air atau lapar makan. Jadi untuk selamat, try minum air. Kalau dengan minum air kita kenyang maknanya kita hanya lapar air.

▪️Incretin pula akan hantar signal ke otak bila badan kita terlebihh banyak gula.


📍 KESALAHAN & KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING. 

▪️Antara kesalahan utama dalam diet intermittent fasting adalah ramai orang abaikan pengambilan karbohidrat dalam seharian. Sedangkan badan kita terutama sekali otak perlukan sekurang kurangnya 100gram sehari karbo. So lepas ni kena pastikan pengambilan karbo perlu ada meskipun dengan diet IF.

▪️Pengambilan nasi lebih bagus dari pengambilan mee goreng untuk cukupkan karbo dalam sehari. Ini kerana mee goreng sudah diproses. Dan pengambilan nasi putih lebih bagus dari nasi goreng kerana nasi goreng sudah dicampur dengan perasa dan bahan lain.

▪️Tetapi awas, jangan lebih ambil karbohidrat kerana bila terlebih gula badan kita akan hantar signal ke otak untuk rasa lapar sahaja.

▪️Dan pastikan ganti air manis dengan air putih. Kerana bila badan terlebih gula ,gula tersebut akan menjadi lemak dalam badan kita.

▪️Salah satu keburukan dalam intermittent fasting ni adakala kita boleh terlebih dalam pengambilan gula walaupun kita makan dalam kuantiti sedikit bila kita buka puasa diet IF ni. 

📍 TAHUKAH ANDA ❓

▪️Dengan berpuasa ataupun buat intermittent fasting akan membantu anda aktifkan proses “Autophagy”. 


Apa tu “Autophagy” ? :

▪️Satu proses penting yang dirangsang bila badan dalam keadaan LAPAR. Contoh bila badan kita sedang berpuasa dalam tempoh 8-10 jam lamanya.

▪️Proses autophagy ini akan memecahkan protein dan kompenan yang telah rosak dan mengunakan semula untuk hasilkan tenaga.

▪️Puasa wajib & Puasa intermittent fasting adalah dua hal yang berbeza. Bila kita buat intermittent fasting kita masih dibolehkan untuk minum & kita sendiri yang tentukan tempoh berpuasa kita.

▪️Semakin lama tempoh berpuasa, semakin hebat kesan yang kita boleh dapat. Tapi mampukan kita buat intermittent fasting sehingga 72 jam ?


YESS.. Sebenarnya kita mampu buat intermittent fasting sehingga 48 jam ke atas dengan bantuan supplement terbaik. Nak tahu apa antara supplement terbaik tu ?


▪️Antara bahan dalam supplement yang boleh bantu aktifkan Autophagy dalam badan disamping membantu kita dalam puasa IF.

📍 Antara Supplement Terbaik untuk bantu dalam IF :

1. Vivix Shaklee 

2. CoQ- Trol Plus Shaklee

▪️Kedua dua supplement ni sangat membantu untuk aktifkan Autophagy dalam badan. Selain tu sangat membantu untuk kita tidur lebih lena dan dapatkan rehat yang mencukupi selain membantu repair sel sel dalam badan kita.

‼️ Tetapi proses Autophagy ni ada pro dan kontranya. Dalam proses Autophagy ni , kolagen dalam badan kita akan rosak. Kulit kita auto akan jadi kering dan kusam ‼️

▪️Jadi kena wajib topup balik kolagen dalam badan kita. Sumber kolagen ni boleh didapati dari sumber makanan seharian juga.

Apa yang sebabkan kolagen dalam badan turun ?

▪️Terlalu terdedah dengan matahari.

▪️Pengambilan gula yang tinggi.

▪️Merokok.

▪️Autoimmune Dissorder.


📍Nak collagen yang terbaik & segera ? Boleh try sekali dengan collagen shaklee. 


Untuk jadikan puasa intermittent fasting kita lebih hebat, kena ada ilmu yang betul. Selain untuk turunkan berat badan, kita boleh jaga kesihatan dan jaga kecantikan kulit kita juga.

Betul lah tiada orang yang mau kurus tapi kulit seperti zombie atau hantu kak limah kan 😂. Kulit kusam , kulit kering dan tidak bermaya. Lepas tu rambut kering dan keras 😂.

Hai.. Saya hantu kak limah 

Lepas ni kamu pasti ada ilmu baru dan kena pastikan elak kesalahan dalam IF. Ingat kekurangan karbohidrat pun tidak boleh dan terlebih gula dalam badan pun tidak bagus.

Jika berminat dengan produk shaklee, boleh hubungi saya untuk info dan pertanyaaan selanjutnya.


📲 0135762592 ( Jiela )

💻 Jiela Zillera ( FB )


#BlogMegaShaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

#shakleebeaufort

#shakleesipitang







Comments